"Mindig emlékezz rá, hogy a boldogság nem úticél, hanem az utazás maga"

2018-04-04

Kőtenger - Szentbékkálla

A Balatoni-felvidék Nemzeti parkjának egy részén található a Káli-medence (régiesen Kállai-medence) és annak egy érdekessége a szentbékkállai kőtenger. Jó másfél éve egy blogos társunk bejegyzéséből olvastam róla részleteiben.
Kétszer futottunk neki, mire el is értünk a kívánt helyre, az időjárás kifejezetten nem kedvezett a túrázáshoz a húsvéti hétvégén. Először szakadó esőben próbáltuk megközelíteni Mindszentkálla felől, majd elnapolva eső nélkül sikerült végre eljutnunk a Káli-medence egyik legjelentősebb geológiai értékeihez.
Mindszentkálla központja
A két “kállai” település színes köveiből épült házak, kerítésfalak sokszínűsége elbűvölő, ahogy a domborműves fehérre festett homlokzatok, lépcsős tetőszerkezetek és a nádfedelek.

Az irányt Szentbékkálla központjából táblák mutatják, majd a kálvária után egy elágazásban mi a jelzést követve jobbra tartottunk, de a másik irány is odavezet. Az összeboruló fák alatt haladó földút meseszerű és igen hangulatos.
Szentbékkálli kálvária

Rövid séta után el is értük az első hatalmas sziklatömböket.

Évmilliók alatt az egykori Pannon-tenger homokja összecementálódott és kemény, kovásodott homokkő-tömbök alakultak ki, melyek közül az erózió a puhább anyagokat kimosta, eltávolította. Így alakultak ki a furcsa formák, melyekbe különböző alakzatokat láthatunk bele. Hatalmas lyukaktól pici mélyedésekig, repedésekig mindet megtalálunk illetve a növények és állatok már meg is találtak maguknak. Madáritatókként, mohabölcsőkként szolgálnak.
Kapuk, üregek, hasadások, sima csiszolt felületek tarkítják a sziklatenger tagjait. Legismertebb darabja az Ingókő, melyért picit mászni kell. Érdekessége, hogy több ember súly alatt megmozdulhat. Előttem ketten is próbálták, és én egyedül sem találtam meg a pontot - vagy túl könnyű volt a súlyom hozzá -, hogy kimozdíthassam.
Az Ingókő

A Nemzeti park ezen környéken több helyen is található kőtenger-képződmény, a legjelentősebb a szentbékkállai. A 19. századig malomköveket készítettek a kemény homok-kövekből. A közeli Kővágóörs település neve is innen eredeztethető.

Egyes spiritualisták vélnek itt energiavonalakat, gyógyító rezgéseket. Kellemes hely az biztos, döntse el mindenki magának, hogy hisz e benne, mert érdemes egyszer erre a dombra is felmenni!

1. Balaton-felvidék, a szívem egyik csücske. Egyszerűn nem lehet a szépségével, sokszínűségével betelni. Ebben az időszakban nem jártam még abban a régióban. A fotókról ismerős kövek köszöntek vissza az ébredező természettel körítve . Érdekes amit az Ingókőről írtál. Csodálkozom, hogy nem mozdult meg, nekem (82kg) anno egyedül elég könnyen sikerült megtalálnom a pontot. Lehet, hogy esetleg a résekben még volt fagyott, jeges rész és az akadályozta meg? Azért remélem így is tetszett :)

1. Most, hogy másodjára jártunk ott (az eső miatt) és átsuhantunk a közeli falvakon teljesen megértem, hogy a szíved csücske. A falvak hangulata elragadó! Terveim szerint sétálgattunk volna a házak között, ez most nem valósulhatott meg, visszatérünk egyszer.
      Az előttem fennlévő 2 férfinek sem sikerült megmozdítania a követ, nekem sem. Lehet igazad van az okáért. Ettől függetlenül is nagyon tetszett a hely és környéke. :-)

2. Kár, hogy nem mozdult meg alattatok, bár ha velem megmozdulna, tuti megijednék. 😉

1. Lehet túl könnyű voltam, egy kis kavics. :-D

3. A stációkba mennyire kerültek szobrok, régen tán kettőben volt. Szeretem hely, szép emlék.

1. Sajnos nem emlékszem Holdgyöngy, annyira tüzetesen nem néztem meg mindet.

2. 2017-es helyzet szerint csak 3 stációban van kép.

4. Ez a hely valahogy eddig mindig kimaradt nekem. Örülök, hogy legalább nálad láttam, így ha raafelé fogunk járni, már nem hagyom ki majd.

1. Érdemes felmászni a kis dombra! Gondolom nyáron vagy ősszel még igézőbb lehet a környék.

5. Ha nem is hatalmas hegyek, de azért szép, sziklás vidék van itthon is. Nagyon jó képeket készítettél róluk. És végre - nagy nehezen - hozzánk is elért a tavasz, kibújtak/nyílnak a korai virágok.

1. Vannak bizony odahaza is nagyon szép vidékek! Végre, végre itt az igazi tavasz! :-)

6. De újra látni! 2006-ban voltunk ott, bejártuk minden talpalatnyi kis részét, valahogy nagyon magával ragadott bennünket a hely. Egy hétig voltunk akkor a Balatonnál,a fürdéshez rossz idő fogtunk ki (aug.eleje), de így jobban volt, mert bejártuk az egész Káli-medencét, minden nap kirándultunk. Nagy élmény volt.

De csinos valaki ott az Ingókő tetején! :)

1. Örülök, hogy nektek sikerült az egész Káli-medencét bejárni! Nálunk is tervben van, inkább választanám fürdés helyett is a túrázást.