"Mindig emlékezz rá, hogy a boldogság nem úticél, hanem az utazás maga"

2018-06-18

Illatos Andalúzia 11, Alhambra - Granada

Kétségtelen, legutóbbi andalúziai nyaralásunk csúcspontja (nem feltétlen magasságokban mérve) az Alhambra Granadában. Bizonytalan volt, hogy bejutunk e, jegyet csak az interneten lehet rendelni. Utazás előtt egy héttel mégis sikerült online jegyeket rendelnem és attól a pillanattól fogva izgatottan vártam a hatást, a látványt, az érzést. Könyvből, filmeken már láttam, de valljuk be, élőben látni, hallani, az illatokat érezni a teljes élmény.

A jegy egy 3 órás csoportos látogatást idegenvezetővel tartalmazott. Valójában ez nem az a módja, ahogy mi egy helyet szívesen meglátogatunk. Jobban kedveljük a magunk tempójában a felfedezést, de ezennel nem volt más választásunk.
Apropó jegy, fontos az egész látogatás alatt a komplex jegyünket megtartani, 4-5 alkalommal kontrollálták a különböző kapuk előtt, egy alkalommal a táskákat, hátizsákokat kutyával ellenőrizték! (Lehetőség van külön-külön az épületegyüttes részeihez is jegyeket venni.)
Időben érkezve az Alhambra bejárathoz már sokan várakoztak, hamar megszólított bennünket egy 4 fős holland csapat, egy csoportra várunk e. Jól elbeszélgettünk, viccelődtünk míg a német vezetőnk megérkezett.

Granadában az Alhambra Spanyolország leggyakrabban látogatott nevezetességei közé tartozik. A mór erőd és palota 1984 óta az UNESCO Világörökség része.
A Sabika dombon álló mór ékszert, ha reggel a korai órákban szeretnénk meglátogatni megspórolhatunk egy közel 2 személyes vacsora árát pici gyaloglással. Az erőd területén van ugyan bőven parkolási lehetőség azoknak akik autóval érkeznek, de 5 percre előtte az út mentén egy ingyenes parkolóban is hagyhatjuk az autót, akár egész napra, de csak 8-10 szabad hely van.

Sejtelmesnek indult a mór örökség a reggeli párában, azért reméltem, hogy a szép látványhoz kisüt majd a nap.

Föníciaiak, rómaiak, gótok ideje alatt Granada, - akkori nevén Iliberra - nem volt olyan jelentőségteljes. A mórok alatt épült, szépült és lett a neve is (egy variáció szerint) Granada - granata = gránátalma, mert a házak az akkori városban olyan sűrűn álltak egymás mellett, mint a gránátalma magjai.

A 740 m hosszú és 200 m széles Kala al Hambra (vörös vár - arabul) nem éri el a világ leghosszabb vára címet, de illatos kertjei, orientális épületei, a kilátás Granadára felülmúl minden szépséget. Az épületkomplexust hídak, tornyok, kertek, paloták váltogatják, semmi hasonlóságot sem mutat egy európai várral, erődítménnyel. Lágyabb vonalak, már a vörös várfalak színei is sokkal melegebb, barátságosabb képet adnak a rideg európai kő várakhoz képest. Ezt a kellemes érzést a szabályosan megtervezett illatos és változatos kertek, - ahol a víz mindenütt jelen van valamilyen formában - lágyítja, élhetőbbé varázsolja. A csillag forma egy rendszeresen visszaköszönő szimbólum kertben, épületek mintájában, mozaikban - az ezeregyéjszaka varázsa körbefon. Boltíves tujasorok, örökzöld mirtusz sövények vezetnek. Utóbbi a termékenység, szűziesség és tisztaság szimbóluma. Micsoda illatvarázs lehet, amikor ezek a sövények nyílnak… az arabok szerint a mirtusz mennyei illata arra utal, a növény a Paradicsomból származik.

Tuja és mirtusz kombináció

Mirtusz sövények

V. Károly palotája

V. Károly palotája ma múzeumokat, fotógalériát rejt.

Fésűkagyló vagy Szent Jakab kagyló a keresztény épületen

A palota belső köralakú oszlopos udvara, mint egy spanyol aréna

Santa Maria de la Encarnación (Szűz Mária) templom

Orientális kapu az Alcazaba felé, Puerta del Vino (Borkapu)

Az Alcazaba, fellegvár előtt a Ciszternák tere

A közel 27 m magas Őrtorony vagy Harangtorony

Meridián dél 1890

Hotel Alhambra Palace
Az Alhambra építése már a 9. században megkezdődött, de jelentős része a 14. században, a 250 évig itt uralkodott mór Granadai királyság, a Naszrida uralkodó család tette azzá, amit ma is láthatunk.
Palotájuk előtt szigorú kutyás táska-ellenőrzésen és jegyvizsgálaton esik át minden látogató. A felvezető kert itt is vonalzó-egyenes boltívesen nyírt tujasorral fogad. Örömömre megjelentek a kavics-flaszteros udvarok.

A Mexuar palota, Comares palota és az Oroszlános palota szépségei, precíz apró részletei letaglózzák a látogatót! A paloták közt udvarok, kertek, pihenők - természetesen - szökőkutak, vizes medencék, melyek az épületeket összekötik. Egy ember alkotta Paradicsom.

A Mexuar paloták felé

Mennyezet(ek) fából, mint megannyi mandala

Aprólékos gipszdekorációk, arab feliratok, aranyozott díszítések

Mozaik berakások
"Csipke" falak

A kupolás termekben nagyon jó megoldást teremtettek a látogatóknak. Mindegyik palota egy sarkában szék áll, lehetőséget adva a termet, annak díszeit megcsodálni. A szervezett látogatásnak köszönhetően mindenütt voltak látogatók, de sosem annyi, hogy zavaró lett volna. Mindenütt adódott lehetőségem pár percre a székekben leülni és a hatást befogadni. Sosem fogom elfelejteni! A fotók segítenek az érzést visszaidézni, de a látványt nem adják ténylegesen vissza.

"Csillagos égbolt"

Oroszlános palota

Mennyezet

Gipszmennyezet

E két elem elég a varázslathoz...

Az 1492-es rekonkviszta után a spanyolok szerencsére nem rombolták le az aprólékos munkával készített palotákat, hanem renoválták és saját célra tovább használták.

A paloták után a kertek következtek. Nem szeretnék állást foglalni, melyik lenne a legszebb élményeket adó látványosság. Így komplexen mind együtt volt számomra maga a tökély.

Egy mai uralkodó

Partal, a Dámák tornya

A mór uralkodók tökéletesre fejlesztették a Sambika dombon, az Alhambra falai közt a kis szeparált világukban a mindennapokat. Felvezették a vizet a Ríó Darro-ból, berendezkedtek az önellátásra, mindezt úgy, hogy szép a szemnek, szép a léleknek.

Mire az utolsó felvonáshoz értünk a konyhakertekbe, majd a hatalmas botanikai kertbe - ahonnan szintés kies kilátás nyílik Granadára - ahhoz illően megjelentek a napsugarak is.

Veteményes és konyhakert

Már csak a kertek kertje - ahogy idegenvezetőnk nevezte -, a Generalife volt hátra, a szökőkutas szultáni udvarral, amelyet szinte mindenhol a világban ismernek, ha más nem képekről.

Kefevirág
Mirtuszdió

Santa Maria de la Encarnación (Szűz Mária) templom

Az első sárga pünkösdi rózsám

Folyt. köv.

1. Csodálatos, lenyűgöző, ide mindenképpen el kell mennem egyszer.

1. Ajánlom ezt az időszakot, május eleje-közepe, amikor minden virágzik (noha gondozzák) és nincs még forróság.

2. Nem csodálom hogy ez volt az utazásotok csúcspontja! Egyetértek veled, hogy ezeket a szépségeket saját tempóban végigjárni, megszemlélni még nagyobb élmény lehetne.
    Ezt élőben látni maga a csoda!

1. Ha választhattam volna, akkor ott és annyit időztem volna, ahogy nekünk megfelel. Ezt most csak így tudtuk megoldani, mégis nagyon örültem neki, amikor sikerült jegyet vennem, mert ha nem jutottunk volna be, akkor az nem esett volna jól. A jó oldalát nézve, kaptunk egy kedves csoportvezetőt, akitől jöttek az információk. Most, hogy már ismerem a helyet lenne igazán jó visszamenni, tudnám, hogy hol szeretnék több időt eltölteni. Ha a közelben élnék, biztos bérletem lenne a Generalife kertekbe.

3. Számomra az úti beszámolóid közül ez volt a legvarázslatosabb. Igaz, én a vizeket nem kedvelem különösebben, a hegyek meg ugye kiesnek, mert az egy más kategória - de ez a csoda-kert - vagy nem is tudom hogy nevezzem - ámulatba ejtő. Jó régen láttam én már egy filmet, ismerősnek tűntek bizonyos részletek, de nagy örömmel szemléletem most a te képeidet. Jó volt így veled sétálni ! Ugyan kétszer végig-görgettem a képeidet, de vissza fogok én még ide jönni - gyönyörködni !
    Örömmel láttam a 103-as képen, hogy nekik is van olyan kukoricalevelük, mint nekem :-)

1. Örülök, hogy tetszett Aranyos. :-)
      Sokáig készült ez a bejegyzés, tudtam, hogy hosszú lesz (pedig sok képet kihagytam), nem volt könnyű a szelektálás ennyi érdekesség és szépség láttán.
      Látod a "szultánnak is volt", ami neked is jár... :-))) Pont ez a jó benne, hogy a virágok mindenkinek nyíl(hat)nak!!! ❤️

4. Micsoda gazdagság, micsoda pompa!! és azok az élősövények, ahogy meg vannak nyírva, hát kész lettem tőle :O meg a paloták díszes oszlopai, mennyezetei, mind-mind kézzel díszítve, mennyi munka van benne és milyen időtálló szépség.
    Drága Kavics, azt hiszem most kezdtem sárgulni... :)))

nagyon csinos vagy! <3

5. Nagyon-nagyon-nagyon szép! És a kilátátás is csodás onnan fentről. Mi még nem voltunk, de bakancslistás! ;-)

6. Szia, megkérdezhetem, hogy melyik őt az, ahol le lehet tenni a kocsit ingyenesen? Mit értesz a kora reggeli órák alatt? :-)
    Köszönöm.

1. Szia KicsiB, ha a Paseo del Generalife utca felől érkeztek akkor látni fogjátok a bal oldalt mielőtt elérnétek az Alhambra-hoz. Mi is úgy tolattunk vissza, mert felfigyeltem a pár üres helyre. Onnan pici gyaloglással eléritek a bejárati sorompót, ahol a kocsik, buszok közelítik meg az elzárt parkolókat.
      Nekünk 10 órától volt a csoportos vezetés, előtte időben érkeztünk és már állt 2-3 autó ebben a parkolóban. Remélem sikerül Nektek is egy picit spórolni ezzel a lehetőséggel. :-) Szép élményeket!