"Mindig emlékezz rá, hogy a boldogság nem úticél, hanem az utazás maga"

2017-10-19

Őszi Garda-tó 3. - Goethe, kavicsok, papagáj

Az ősziesen naposra forduló időben több túrát is kinéztem magunknak a Monte Baldo hegy oldalában. Az egyik túra ismét Torbole belvárosából indult, a Piazza Goethe kellemesen napsütötte teréről.
Garda-tó Torbole partjainál
Goethe is egy Olaszország imádó volt, nagy hatást tett rá az ország, az ottani élet és az olaszok. Bejárta északról egészen Szicíliáig a “Pizza-Pasta-Földet”, melyről Italienische Reise (Olasz utazás) című művében írt a 2 éves (1786-1788) olasz országjáró élményeiről.

Goethe útja (Forrás)
Kalandos inkognitó utazása nem mindig volt dolce vita, Malcesine váránál el is fogták, mert kémnek vélték.
Minden érdekelte őt, az antik idők, építészet, festészet, irodalom, ásványtan, geológia, földrajz, botanika, mindezek olasz mivolta. Torbole-t csak így hívta: „das Land wo die Zitronen blühn” - a vidék, ahol a citromok virágoznak.

Itt jártának emlékére a városban a háznál, ahol megszállt egy emléktáblát helyeztek el egy kúttal.

Egy közeli kapu felett újabb táblára lettem figyelmes német névvel rajta. Hans Lietzmann. Ott nem mondott a név semmit. Egy német festő, rajzoló volt, tudtam meg később. Mintegy 100 évre rá Goethe után ő is a tónál járt, beleszeretett annak színeibe, fényeibe és oda is költözött, vette egy házat a tó partján és festett, ott is halt meg.

Egy frissítő utána a Hotel Centrale Famiglia Bertolini teraszán, ahol páran a kései reggelijüket költötték a langyos napfelkeltében indultunk el a hegyoldalba.
Megjegyzem a kedves kiszolgálást és a picit szokatlan, de annál finomabb kísérőt nagyon ízletesnek találtuk pedig bő reggeli után voltunk. Számunkra közismert a sör mellé olajbogyó, csipsz vagy sós mogyoró. Ezek a falatnyi pizzácskák ötletesek, ízletesek és az újdonság erejével hatottak. Mosolygósan indult a reggel.

Számtalan túralehetőség

Hamarosan elértük a nagy parkolót (fizetős, automatával) az olajfák alatt. Sokan itt teszik le autóikat és innen indulnak.
Ezen olajfák alatt kapta Goethe is az ihletet az "Iphigenia Tauriszban" átdolgozásához. A Földközi-tengerhez közeli érzést itt mindig megkapta. És valóban! A tó gyakran tengerként hullámzik és locsog, a növényzet, az illatok és a fények mind a földközi-tengeri érzetet keltik bennünk is.

Olajbogyók
Már látszik a tó és a túlsó part hegyei a fák felett

Ismét nyíló leanderek

Kabócák helyett már sáskák
Elvétve egy-egy ház/nyaraló, hotel. Az út mentén egy megmintázott Garda-tó kövekből.

A levegő egyre cédrusosabb illattal telt meg, csend volt, madár alig csivitelt, a bogarak is csendesek már, a sziklák mintázata, gyűrődése bámulatos volt.

Elértük a Busatte park parkolóját - ami ingyenes és sokan nem tudják lenn a városban, mi sem tudtuk, de ha tudtuk is volna nem autózunk fel, mert a gyalogtúrán volt a hangsúly - kevés látogatóval. Egy info-tábla ad képet a tájékozódáshoz a parkban, ahol többek közt kalandpark működik a fák tetején, lehetőség van mountainbike túrát tenni, ügyességi gyakorlatokat végezni és persze a különböző ösvényeken a panorámautat bejárni.
Közvetlen a parkoló után egy modern berendezett étterem/kávézó/pihenő várja a kirándulókat. Mi visszafelé tértünk be és kaptunk egy meglepetést is. De erről majd később!

Ovisok környezet órán
Restaurant le Busatte ahová visszafelé tértünk be
Ügyességi kalandpark a fák koronáiban

Erdőkön, köveken, sziklákon át megérkeztünk egy sziklaparadicsomba. Több művészhajlamút megihletett a hely, a kilátás a tóra remek, a kövek adottak… a nyugalom hegyoldala. Kánya Tamás a Római partról ide is eljöhetne.

Ismét egy info-tábla előtt álltunk, mikor egy házaspár érkezett a Rajna vidékről és tőlünk érdeklődött. Elbeszélgettünk és együtt folytattuk a túránkat, élményeinket, tapasztalatainkat megosztva ki merre járt, mi van még tervben. Már elnyílt júdásfák és cserszömörcék is tarkították a sziklás hegyoldalt. Szeptemberre az előbbiek beérett hüvelyes terméseiről voltak könnyen felismerhetőek. Hoztam is belőle, tavasszal elültetem. Csodás lehet amikor a fák virágba borulnak rózsaszín pillangós kis virágaikkal. A legpompásabb fát Bolzano-ban láttam pár éve. Milyen lehet, ha a hegyoldalban több fa, bokor egyszerre nyílik…
Júdásfa termésekkel
Cserszömörce még zölden, később bepirosodik
Amit szeptemberben találtam boróka és elég sok nyíló ciklámen.
Boróka
Erdei ciklámen
Ciklámen - cserszömörce duo

Elértük a kiépített lépcsősorokat, melyek kiemelkednek a sűrűből panorámásabb kilátást biztosítva a tó északi részére. Tiszta napos időben, melyben nekünk is szerencsénk volt egy paradicsomi hely.

Szívós fügék a sziklaoldalban
Egy darabig együtt lépcsőztünk, majd mikor már lefelé vitt az út mi visszafordultunk. Röpke ismerőseink tovább mentek, hogy a következő településtől visszabuszozhassanak a startpontjukhoz. Mi visszafelé betértünk egy frissítőre a Restaurant le Busatte étterembe. Frissítőnk után visszavittem a pulthoz tányérainkat, poharainkat és a fiatal pincér kedvesen köszönte. Kijött a pult mögül utánam. Németül nem igazán tudott, de olaszul utánam szólt és mutatott egy irányba.

"Nagyon szép" és mutattam, hogy már csináltam is fotót róla, de ő másra gondolt, valakit szólított a távolból... és megjelent az olajfák sűrűjéből egy hatalmas ara.

A hozzá kezes papagáj rászállt a vállára, mindent megtett amire kérte, főleg, hogy simogatást is kapott. Intettem, hogy megsimogathatom e én is, mire óvatosan elhárította, jobb, ha nem. Viszont készíthettem róla pár képet, majd elröptette. Miután elbúcsúztunk tőle mutatta, hogy melyik olajfára repült kis kedvence.

Hol a papagáj?

Lesétáltunk a városba és egy fagyi erejéig szétnéztünk az ezennel barátságosabb napsütésben.

Piazzetta Hans Lietzmann
Santa Maria templom

A tó nem csak szép emlékeket rejt, a 2. világháború is nyomott hagyott rajta. Ennek állít emléket a Hans Lietzmann téren egy kőfalon sok fekete-fehér fotó-kép ebből az időből.

A csomagtartónál pakolásztunk, cipőt váltottunk mikor a mellettünk álló autóhoz egy idős házaspár Berchtesgadenből érkezett. (Az autók rendszámából hamar azonosítható ki merről érkezett.) Szóba elegyedtünk, ők épp indultak volna hazafelé, az utolsó napsugarakat vitték volna magukkal a partmenti parkolóból. Szokásos kérdés-válaszok ki merre járt. Egy kedvenc túrájukat ajánlották nekünk Tremosine szikláinál. Ez a település a tó nyugati oldalán található Limone városka után. Már egy ideje szerepelt a “mitnézzünkmeglistán”, de ez alkalommal nem terveztem a túlpartra utat.
Ezt a találkozást és ajánlatot jelnek tekintettük és megváltoztattuk a tervünket. Másnap irány Tremosine!

Folyt. köv.

1. Álomszép. A pálmafák és a hegyek párosa. és ezek a lila mediterrán virágos bokrok a háza előtt. Ezeket látva még a szomorú ember is mosolyra derül :)

1. Örülök. Ha a szomorú ember a hétköznap apróságaiban mosolyt talál van remény :-)

2. Megjelent egy hatalmas ara 👰😊
    Először azt hittem hogy egy dagi menyasszony 💍 😊 Pedig olvastam a címben hogy papagáj... De eddigre már kiment a fejemből 😃
    Nagyon szép ez a hely amúgy már megint!

1. :-D :-D Ezen igen jót kacagtam! Elképzeltem a szituációt... :-))))
      Jó kis kirándulóhely!

3. Ez a tó minden oldalról, minden szögből nagyon szép és persze a környezete is.

Az ara gyönyörűséges, még nem is láttam élőben...

1. Ez a tó mindent kínál, amit csak el tudunk képzelni.

Az első arát ketrec mögül láthattam életemben. Ennek a példánynak igen jó sora van, szabadon élhet, repkedhet, kedvére eszegetheti az olajbogyót, egyebet.

2. Most húsvétkor volt szerencsém nekem is a Garda-tóhoz :) Malcesine, Sirmione, a sziklatemplom Spiazzi-ban a Madonna della Corona, Verona, Velence. A Garda-tónál eszembe jutottál! száz méterre voltunk a parttól, Sirmione egyik nagyon szép, elegáns apartmantelepén :)

3. ❤️
      Az utóbbi hónapokban egyre többször emlegetjük a férjemmel, hiányzik a tó, az ottani érzések. Hamarosan el kell megint látogatnunk oda. :-)

4. Nem tudom, összeszámolta-e valaki, hány neves művészt ihletett már meg Olaszország... Alighanem lehetetlen lenne összeszámolni :)

5. "A Garda-tó színarany, úgy veri a nap, hogy a sárga tűz elfedi a víz kékjét, s a szél, a szél se változhatott, mihelyt eltűnnek a házak, s csak az ég látszik, a lombok, a tó, megint itt a költő a szenvedélyes Catullus, a Ceaser-fricskázó Catallus, a madársírató..." Szabó Magdától egy kis kiegészítés.

6. Nekem ma megint csak a sziklás képek kerültek az első helyre, persze nem mondom, az a papagájos meglepetés se semmi...:-) Vélhetőleg ők nevelték, másképp alig hiszem, hogy ennyire kezes lenne.
    A júdásfát hol akarod elültetni, ott kint, vagy itthon ? Elég nagy helyet igényel - idővel persze....

1. A gesztus a papagajjal igen nagy örömöt okozott!! 😊
      A judasfat termeszetesen a szülöi hazhoz szanom. Mar az illatos tünderfa is szepen növekszik, lehet melle egy judasfa.