"Mindig emlékezz rá, hogy a boldogság nem úticél, hanem az utazás maga"

2018-04-16

Szigliget vára

A Balaton várának is nevezik Szigliget várát, mely a tó észak-nyugati részén egy dombon fekszik. Már messziről - még a párás időben is - ki lehet szúrni a romos falakat.


"Vár állott..."
Legelső köveit az 1260-as években a pannonhalmi bencések tették le, majd király, különböző nemesek bővítették, lakták be. Fontos bázisnak bizonyult a török idők alatt, majd pusztulásnak indult, köveit a közeli lakosok széthordták. Villámcsapás is súlytotta, mígnem az 1900-as években többször renoválták. Mára szép rendezett, egy macskaköves út visz fel. Belépő felnőtt: 800,- Ft (2018)





Szűz Mária templom


Különböző rendezvényekkel várják a látogatókat a várudvarban, abban a cudar esős időben is, amikor mi ott jártunk is előadást tartottak. Útközben olvashatunk a környék tanúhegyeinek kialakulásáról, a növény és állatvilágról. Örömmel olvastam, hogy itt is megtalálható a tavaszindító szépséges májvirág. Elnyíltak mire mentünk, bennünket esőcseppes ibolyák fogadtak.





Török Bálint kapu







A csodás panorámában sajnos nem tudtunk gyönyörködni, a Balaton-felvidék, a tó, a tanúhegyek felhős, párás semmibe vesztek, bár még így is megérte felmenni a két torony közötti egykori palota részig. A stratégiailag jó helyre épült vár kies látványt nyújthatott őseinknek is.












A szél kifújt bennünket, kissé átfázva szerettünk volna az Eszterházy Pincében átmelegedni és megebédelni, de sajnos zárva találtuk őket. Így jutottunk el Szigligeten közvetlenül a parton a Kikötő étterembe. Szinte teltház volt és mi nem foglaltunk, de készségesen azonnal felszabadítottak négyünknek egy asztalt és kaptunk a finom ebéd előtt egy szívélyes átmelegítőt is.






A zuhogó esőben egy fotó erejéig még megálltunk a szigligeti Avasi templomromnál. Ide vissza kell térnünk még!



10 megjegyzés:

  1. Az 1960-as évek végén jártam itt, akkor még más volt. Ott megyünk el mindig alatta,tehát sosem megyünk fel. Meg kellene tennünk. Köszönet a kedvcsinálásért.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örömmel. Biztos tetszeni fog ennyi év után!

      Törlés
  2. Első gondolatom ez volt, az általánosban tanult kis dalocska első sorai :D „Tátika, Somló, Szigliget, badacsonyi hegyhát integet. Vitorla surran, szél a nyomába, Túlsó parton megy a gőzös Kanizsára."

    Jó pár évvel ezelőtt voltunk a Balatonnál (2006-ban) akkor mi is felmentünk a várba, akkor szerencsénk volt, tisztán látszott minden, jó kis körpanoráma van onnan.

    Úgy örülök neki, hogy felújítják a régi várromokat, a füzéri, a regéci, boldogkőváraljai - ezeket mindet "kipofozgatták". A regéciben voltunk, de tervünk megnézni újra a többit is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves kis dalocska, nem ismertem, felénk nem járta. :-)

      Én is örülök, hogy felújítják őket. Visszamegyünk a körpanoráma miatt is, meg az Avasi templom miatt is.

      Törlés
    2. Ezt a dalt én sem ismerem 😲
      Én speciel nem örülök annak, hogy a várakat ilyen módon újítják fel, hogy kvázi újjáépítik őket. Egy várrom az legyen várrom! Úgy látszik a története, úgy van történelem-szaga! Szerintem elég lenne az állagmegóvás és a folyamatos karbantartás. Én csalódottan látom a helyeket, ahol korábban többször is jártam, és szuper jó várrom volt ott, most meg egy komplett vár. Én ennek nem látom értelmét. 😒
      (Egy FB csoportban pont a napokban beszélgettünk erről.)

      Törlés
    3. Az újjáépítést én sem üdvözlöm, a felújítást, karbantartást tartom megfelelőnek.

      Törlés
  3. Kár, hogy a földtörténeti leírást nem tudom olvashatóvá nagyítani. A balatoni felvidék hegyeinek története érdekes. És még az is lehet, hogy előbb-utóbb eljutok ide én is, tekintve, hogy "rokonilag érdekelt" lettem ezen a helyszínen :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Átküldöm Neked emailben és akkor fel tudod nagyítani.

      Törlés
    2. Köszönöm ! Megérkezett ! ♥

      Törlés